1990-1995 YILLARI
Ä°ki yabancı markalı sigara fabrikası faaliyete geçti. AçılıÅında bütün devlet erkanı oradaydı. Bütün “billboard”lar, gazeteler, dergiler, satıŠnoktaları neredeyse her yer sigara reklamı ile donatıldı. Bine varan araç, on bini aÅan personelle daÄıtım aÄı kuruldu. Tüketimi körüklemek için bedava sigaralar daÄıtıldı.BaÅta bayiler olmak üzere her yere promosyonlar yaÄdırıldı. Tıp fakültesi mezuniyet balosunu Marlboro düzenledi. Ãniversitelerin özel günlerinin deÄiÅmez sponsoru sigara idi. “Camel Trophy” – “Marlboro Adventure” gibi organizasyonlar sürekli gündemde tutuldu. Bir çok gazeteci- televizyoncu tanıtım için baÅta Amerika olmak üzere seyahatlere götürüldü. Ãıkarılmak istenen kanun veto edildi, sonra gündeme bile alınmayıp, bir dönem görüÅülemeden kabul oldu.
Patlama Yapan Sigara Tüketimi
1993 yılında yıllık tüketim 4.7 milyar paket / 22 Trilyon TL
1994 yılında yıllık tüketim 5.4 milyar paket / 61 Trilyon TL
1995 yılında yıllık tüketim 5.7 milyar paket / 95 Trilyon TL
Sosyal Sonuçlar
5 yılda (11-19 yaÅ arası) 5 milyon genç sigaraya baÅladı.
Sigara içme yaÅı 11′lere indi.
Sigara, son derece prestij kazandı, bilinç altlarına yerleÅti.
Sigara içmek doÄal bir davranıŠoldu. Hiçbir kapalı yerde, sigara içen hiçbir kimseyi uyaramazdınız.
SavaÅılması imkansız görünen sosyal ve ekonomik bir dev imajı oluÅturuldu.
Türkiye'de Sigara Tüketimi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder