AÅı ile korunulabilen bulaÅıcı hastalıklara karÅı aÅılama yapmak, Birinci Basamakta sunulan koruyucu saÄlık hizmetlerindendir. Amaç, belirli bulaÅıcı hastalıklara karÅı bireyleri ve toplumu korumaktır. Bu faaliyetin örgütlenebilmesi için aÅılama çalıÅmalarının her aÅamasında belirli kurallara uyulması ve ekip halinde çalıÅılması zorunludur.
AÅılama faaliyeti için yapılması gerekenler Åöyle sıralanabilir :
1. AÅı saÄlanması,
2. AÅı uygulaması,
3. Bildirim.
1. AÅI SAÄLANMASI
1.1. AÅı Gereksiniminin Belirlenmesi ve Ä°stekte Bulunma :
SaÄlık Ocakları gereksinimleri olan aÅıları, SaÄlık Grup BaÅkanlıkları aracılıÄı ile SaÄlık MüdürlüÄünden saÄlamaktadırlar. Bunun için SaÄlık Grup BaÅkanlıÄından âaÅı isteÄindeâ bulunulması gereklidir.
AÅı gereksinimi, Form 013âün arka yüzündeki âAÅıların ve Serumların Tüketim, Stok ve Ä°htiyaç Durumuâ tablosunun (H) sütununda belirtilecektir. Bunun hesaplanmasına iliÅkin formül formda bulunmaktadır. AÅı saÄlanmasında kural olarak bu prosedüre uyulmalıdır. AÅılar yeterli hacimde bir nakil kabı ile en kısa sürede OcaÄa nakledilmeli ve buzdolabına yerleÅtirilirken kontrol edilmelidir.
1.2. AÅıların SaÄlık OcaÄına Getirilmesi ve Saklanması :
AÅılar SaÄlık Ocaklarına âsoÄuk zincirâ ile ulaÅtırılmaktadır. SaÄlık OcaÄında da buzdolabında, uygun bölümlerde saklanırlar. GüvenliÄin saÄlanabilmesi için, buzdolabı üzerinde bir ısı kontrol çizelgesi bulundurulmalı ve görevli personel bu çizelgeyi her gün doldurmalı, aÅı çalıÅmalarından sorumlu hekim de kontrol etmelidir.
2. AÅI UYGULAMASI
AÅının uygulanması ile kayıtların tutulması iÅleri, aynı anda yapılmalıdır. AÅılama ilkesel olarak, baÅvuru üzerine deÄil, iradi olarak yürütülen bir çalıÅmadır. Yani aÅılanacak bireyler SaÄlık OcaÄı tarafından belirlenir ve aÅılama yapılır. Bu nedenle aÅı uygulaması öncesinde bir ön çalıÅma yapılması gereklidir.
* SaÄlık kurumuna herhangi bir nedenle baÅvuran her bebek, çocuk ve gebenin aÅılama durumu kontrol edilmeli, aÅı takvimine göre aÅılanması gerekenler ve eksik aÅılılar tespit edilip, aÅılamak için her fırsat deÄerlendirilmelidir.
* Bir daha gelemeyecek ise bir bebek, çocuk yada gebe için bir ampul yada ÅiÅe açılmalıdır.
* AÅı Uygulamalarından önce aÅı üzerindeki etiketi ve son kullanma tarihi kontrol edilmeli, etiketi olmayan ya da son kullanma tarihi geçmiÅ aÅılar ve enjektörler kullanılmamalıdır.
* Ä°lk olarak miadı önce dolacaklar kullanılmalıdır. (Son kullanma tarihi en yakın olan aÅı ilk önce kullanılmalıdır)
* Açılan aÅı ÅiÅelerine açılıŠtarihi ve saati yazılmalıdır.
* Her aÅı için ayrı ve steril bir enjektör kullanılmalıdır.
* Birden fazla aÅı aynı anda yapılabilir. Bu durumda ayrı ayrı enjektörler ile farklı extremitelerden uygulama yapılmalıdır.
* AÅılar aynı gün yapılamıyor ise takvimimizde yer alan iki canlı aÅı arasında süre bırakmadan asılar uygulanabilir.
* Ailelere bir sonraki aÅı için gelmeleri gereken zaman ve uygulanan aÅının gerekliliÄi ile yan etkileri hakkında bilgi verilerek, mutlaka aÅı kartı verilmelidir.
* AÄızdan polio aÅısı verildikten sonra, emzirme konusunda herhangi bir sınırlama yapmaya gerek yoktur.
2.1.AÅılanacakların Belirlenmesi :
Ebelerin baÅlıca çalıÅmaları, mahalle gezileri ve ev ziyaretleridir. Ebeler, bu görevi yerine getirmek üzere eÄitim almıÅlar ve SaÄlık Ocaklarında istihdam edilmiÅlerdir. Ebe ev ziyaretlerine çıkarken, yanında mutlaka boÅ 012/A formu ve AÅı Kartı bulundurmalıdır. Ziyaretleri sırasında tesbit ettiÄi bebekleri bu forma iÅlemeli ve hemen AÅı Kartı üzerine randevu tarihini yazarak aileye vermelidir.
Form 012/Aâya;
*Yeni doÄmuÅ olan,
*ÃeÅitli nedenlerle daha önce tesbiti yapılamamıŠolan,
*Ocak bölgesine yeni gelen 0 â 59 aylık çocuklar kaydedilir.
Bu tesbitler SaÄlık OcaÄına baÅvuru sırasında da yapılabilir. Bu nedenle SaÄlık OcaÄına çeÅitli nedenlerle baÅvuran her çocuÄun aÅıdan sorumlu personel tarafından görülmesi ve kayıt yapılmamıŠise bu iÅlemin yapılması gerekir. SaÄlık Ocaklarında böyle bir çalıÅma tarzı için gerekli düzenleme Sorumlu Hekim tarafından yapılmalıdır.
2.2.Takip :
Ev ziyaretinden dönen ebenin yapması gereken en önemli görevlerden biri, Form 012/Aâların taranması ve daha önce randevu verilen çocukların aÅıya getirilip, getirilmediklerinin izlenmesidir. Vakti geldiÄi halde aÅıya getirilmeyen çocukları telefon vb. Araçlarla SaÄlık OcaÄına çaÄırmalı, gerekirse ertesi gün ev ziyaretinde bu çocuklara gitmelidir.
3. BÄ°LDÄ°RÄ°M
AÅılama faaliyeti içinde, aÅı uygulaması kadar, uygulama sonuçlarının bildirimi de önemlidir. Sonuçlar her ay sonunda Form 012/A ve Form 012/Bâlerden yararlanılarak hesaplanır Form 013 ve AÅı Sonuçları Ãizelgesine iÅlenerek SaÄlık Grup BaÅkanlıÄına gönderilir.
Bildirim, aynı zamanda bir özdenetimdir. Bu nedenle, bildirim öncelikle SaÄlık OcaÄı içinde gerçekleÅtirilmelidir. Ãnce her ebe, kendi bölgesi için bir müsveddeye Form 013âün ön yüzünü doldurmalıdır. AÅılamadan Sorumlu Hekim, her ebe bölgesi için ayrı ayrı doldurulan bu formları kontrol etmelidir. Form üzerinde, ebe bölgesindeki ETFâde belirlenen bebek sayısı ile yapılan aÅı sayısı karÅılaÅtırılarak ebenin çalıÅması deÄerlendirilebilir. Ebelerin çalıÅmalarının toplamı da SaÄlık OcaÄı çalıÅmasını oluÅturacaktır.
Formun arka yüzü AÅılamadan Sorumlu Personel tarafından doldurulmalı ve AÅılamadan Sorumlu Hekim tarafından kontrol edilmelidir. Daha önce de belirtildiÄi gibi, bir sonraki ay alınacak aÅı miktarında bu yüzde yapılan hesaplar esas alınacaktır.
BEÅ YAÅ ÃZERÄ° NÃFUSUN AÅILANMASI
SaÄlık BakanlıÄı tarafından 60 ay üzerindeki çocukların kaydedilmeleri için Form 012/B geliÅtirilmiÅtir. Bu forma esas olarak Form 012/Aâda kayıtlı olup, 59.cu ayını tamamlamıŠolan çocukların aktarılması ve ileride bu form üzerinden aÅılama çalıÅmalarının yürütülmesi amaçlanmıÅtır. Ancak gerek ülkemizde nüfus hareketliliÄinin oldukça yüksek olması, gerekse kentsel yaÅam koÅullarının olumsuzlukları nedeniyle böyle bir takip mümkün olamamakta, SaÄlık Ocaklarımızda bu Åekilde çalıÅılmamaktadır. Bu nedenle okul çaÄındaki çocukların aÅıları ile gebe ve gebe olmayan kadınlar ile erkeklere yapılan tetanoz aÅıları, PPD/BCG ile DT aÅıları Form 012/B ye (bazı bölgelerde gebe tetanoz için Form 012/C geliÅtirilmiÅtir) iÅlenir.
Okul aÅılamalarında yöntem olarak, SaÄlık OcaÄı bölgesindeki okullarda bulunan öÄrenciler, aÅı takvimine göre, belirli dönemlerde aÅılanması yaygınlaÅmıÅtır. AÅı gereksinimi öÄrenci sayısına göre saptanmaktadır.
SaÄlık OcaÄı bölgesinin sosyoekonomik durumu, kaba doÄum hızı, doÄumların evde ya da hastanede yapılması gibi kriterlere göre tanımlanan risk temel alınarak kadınlara yapılan tetanoz aÅılamasında iki farklı yol izlenmektedir. Riskli bölgelerde 15 â 49 yaÅ kadınların gebe olup olmadıklarına bakılmaksızın takvime göre tetanoz aÅılaması yapılmakta, risksiz bölgelerde ise yalnız gebeler aÅılanmaktadır.
Ä°LGÄ°LÄ° FORMLAR
FORM 012/A 0-4 YaÅ AÅı Kayıt FiÅi
1. Bu form, her ebe tarafından kendi bölgesi için doldurulur.
2. Forma; Yeni doÄan—Tesbit edilen— Ocak bölgesine gelen 0 â 59 aylık çocuklar
kaydedilir.
3. Her sokak için ayrı bir form doldurulur.
4. Bölge DıÅı yapılan aÅılar için ayrı bir form (Form 012/A-Bölge DıÅı) düzenlenir.
5. Forma kaydedilen her çocuk için, aynı anda AÅI KARTI hazırlanır (aÅı kartı numarası ile,
Form 012/A sıra numarası aynı olmalıdır) ve ilk aÅı randevusu yazılarak aileye verilir.
6. AÅılama tarihleri gün/ay/yıl olarak kaydedilmelidir. Kesinlikle (+) ya da YAPILDI gibi
ibareler kullanılmamalıdır.
7.AÅılar, ebe tarafından Bebek ve Ãocuk Ä°zleme FiÅleriâne aktarılır.
8.EÄer aÅı diÄer saÄlık kurumları ya da özel hekimler tarafından yapılmıÅsa, bu formda nerede
yapıldıÄı belirtilerek kaydedilir.
9. DüÅünceler bölümüne;
*Tam aÅılı,
*Eksik aÅılı,
*AÅısız,
*Misafir
*Göçer iÅçi,
*Ãocukluktan çıktı,
*Ãzel hekim aÅılamıÅ,
*â¦. SaÄlık kurumu aÅılamıÅ,
*Ãldü,
*Kızamık çıkartmıŠgibi notlar yazılır.
10.Ãlen veya göç eden çocukların yazılı olduÄu satırın üzeri, bilgiler okunabilecek Åekilde
çizilir.
11.Formlar ebe çantasında deÄil, aÅı yapılan yerde bulundurulur.
12.AÅılar için bu form dıÅında kayıt tutulmamalıdır.
13 Her yıl (ay veya yaÅ) için farklı renk kalem kullanılması bir kolaylıktır.
14.Bir çocuÄun birden fazla kaydedilmemiÅ olmasına dikkat edilmelidir.
15.Mahalle gezisine çıkan ebe, yanına boÅ form ve aÅı kartı almalıdır.
16. Bölge dıÅı yapılan aÅılar, çocuÄun baÄlı olduÄu SaÄlık OcaÄına bildirilmelidir.
GÃREV DAÄILIMI
AÅılamadan Sorumlu Personel
Her Gün :
* Buzdolabının ısısını kontrol eder ve buzdolabı üzerinde asılı olan çizelgeye iÅler.
*SaÄlık OcaÄına çeÅitli nedenlerle baÅvuran her çocuÄu görür ve Form 012/Aâya kayıt
yapılmamıÅsa kaydını yaparak, aÅı kartını doldurur. Randevusunu ailesine verir.
*Form 012/A ve Form 012/Bâlerin aÅı yapılan yerde ve düzenli bulundurulmasını saÄlar.
Aylık ÃalıÅma :
*Form 013âün arka yüzündeki aÅı durumu bölümünü doldurur.
* Form 013 ile aylık aÅı gereksinimini, yeterli büyüklükteki bir aÅı nakil kabıyla Grup
BaÅkanlıÄından saÄlar ve en kısa sürede OcaÄa getirir.
*AÅıları buzdolabına yerleÅtirirken, flakon içinde partikül olup olmadıÄını, son kullanma
tarihini kontrol eder.
AÅılamadan Sorumlu Hekim
Her Gün :
* Buzdolabı ısınının kontrol edilmesini denetler.
*Ebeler ev ziyaretinden döndüklerinde Form 012/Aâya yeni tesbit ettikleri çocukları iÅleyip
iÅlemediklerini kontrol eder.
*AÅılamadan sorumlu personelin SaÄlık OcaÄına çeÅitli nedenlerle baÅvuran her çocuÄu
görmesi ve Form 012/Aâya kayıt yapılmamıÅsa bu iÅlemi yaparak, aÅı kartını doldurmasını
ve randevusunu ailesine vermesini denetler.
Aylık ÃalıÅma :
*Form 012/Aâları kontrol ederek, vakti geldiÄi halde aÅılanmamıŠolan çocuk olup olmadıÄını
kontrol eder.
*Her ebenin kendi bölgesi için doldurduÄu Form 013 ön yüzleri kontrol eder ve birleÅtirir.
*AÅılamadan Sorumlu Personelin doldurduÄu arka yüz ile birlikte SaÄlık OcaÄının Form
013âünü oluÅturur.
*AÅıdan sorumlu personelin Form 013 ile aylık aÅı gereksinimini Grup BaÅkanlıÄından
saÄlamasını denetler.
Ebe
Her Gün :
*Ev ziyaretleri sırasında tesbit ettiÄi bebekleri Form 012/Aâya iÅler ve hemen AÅı Kartı
üzerine randevu tarihini yazarak aileye verir.
*Ev ziyaretinden döndüÄünde Form 012/Aâları tarar ve daha önce randevu verilen çocukların
aÅıya getirilip, getirilmediklerini izler. Vakti geldiÄi halde aÅıya getirilmeyen çocukları
telefon vb. araçlarla SaÄlık OcaÄına çaÄırır, gerekirse ertesi gün ev ziyaretinde bu çocuklara
gider.
Aylık ÃalıÅma :
* Kendi bölgesi için Form 013âün ön yüzünü doldurur.
Sorumlu Hekim
*SaÄlık OcaÄına çeÅitli nedenlerle baÅvuran her çocuÄun aÅıdan sorumlu personel tarafından
görülmesini saÄlayacak bir çalıÅma düzeni saÄlar.
* Ebelerin her gün düzenli olarak mahalle gezilerine çıkmalarını denetler.
*AÅılamadan Sorumlu Hekim tarafından doldurulan Form 013âü kontrol ederek SaÄlık Grup BaÅkanlıÄıâna gönderir.
DENETÄ°M
Mutlaka Olması Gerekenler :
*AÅı gereksinimi, Form 013âün arka yüzündeki, âAÅıların ve Serumların Tüketim, Stok ve
Ä°htiyaç Durumuâ tablosunun (H) sütununda belirtiliyor mu?
*SaÄlık OcaÄında aÅılar buzdolabında, uygun bölümlerde saklanıyor mu? AÅıların
korunabilmesi için, buzdolabı üzerinde bir ısı kontrol çizelgesi bulunduruluyor ve görevli
personel bu çizelgeyi her gün dolduruyor mu?
* Her ebe kendi bölgesi için her sokaÄa ayrı bir Form 012/A kaydı tutuyor mu?
*Form 012/Aâlar AÅı Odasında bulunduruluyor mu?
* Form 012/Aâya; yeni doÄmuÅ olan, çeÅitli nedenlerle daha önce tesbiti yapılamamıŠolan,
ocak bölgesine yeni gelen 0 â 59 aylık çocuklar düzenli olarak kaydediliyor mu?
*Form 012/Aâya kaydedilen her çocuk için, aynı anda AÅI KARTI hazırlanıp (aÅı kartı
numarası ile, Form 012/A sıra numarası aynı olmalıdır) ilk aÅı randevusu yazılarak ailesine
veriliyor mu?
* AÅılama tarihleri gün/ay/yıl olarak kaydediliyor mu? (Kesinlikle (+) ya da YAPILDI gibi
ibareler kullanılmamalıdır.)
*DiÄer saÄlık kurumları ya da özel hekimler tarafından aÅı yapılmıÅsa, bu durum Form
012/Aâda nerede yapıldıÄı belirtilerek kaydediliyor mu?
*Form 012/Aâlar aÅı izleminde kullanılıyor mu? (Zamanı geldiÄi halde aÅılanmamıŠkayıtlı
bebek var mı?)
*Form 012/Aânın DüÅünceler bölümüne; Tam aÅılı, Eksik aÅılı, AÅısız, Misafir, Göçer iÅçi,
Ãocukluktan çıktı, Ãzel hekim aÅılamıÅ, â¦. SaÄlık kurumu aÅılamıÅ, Ãldü, Kızamık
çıkartmıŠgibi notlar yazılı mı?
*Form 012/Aâda ölen veya göç eden çocukların yazılı olduÄu satırın üzeri, bilgiler
okunabilecek Åekilde çiziliyor mu?
*AÅılar için Form 012/A dıÅında bir kayıt (defter vb) tutuluyor mu?
*Ebeler geziye çıkarken yanlarına boÅ Form 012/A ve AÅı Kartı alıyorlar mı?
*Yapılan aÅılar Bebek ve Ãocuk Ä°zlem FiÅlerine iÅleniyor mu?
*Bölge DıÅı yapılan aÅılar için ayrı bir form (Form 012/A-Bölge DıÅı) düzenleniyor mu?
*Form 013 ile Form 012/A ve Bâler arasında tutarsızlık var mı?
*Form 013 her ayın ilk haftası içinde Grup BaÅkanlıÄına gönderiliyor mu?
Dikkatle denetlenmelidirâ¦
AÅI ORANLARININ YÃKSELTÄ°LMESÄ°
Bazı bulaÅıcı hastalıkların sık görüldüÄü yaÅ gruplarının ya da toplumun % 85âinin baÄıÅıklanması halinde, bu bulaÅıcı hastalıkların salgınlar oluÅturamayacaÄı kabul edilmektedir.
AÅı Oranı; Hedef nüfus içinde aÅılanmıŠolanların oranıdır. BCG, DBT, OPV, HepatitB ve Kızamık için hedef nüfus 1 yaÅ altı çocuklardır. Tetanos toksoidi (TT) için hedef nüfus, Ãzellikle hamile kadınlar olmak üzere doÄurganlık çaÄındaki tüm kadınlardır. Yüksek aÅı oranlarını elde edebilmenin iyi bir yolu yıllık hedefleri saptamaktır. UlaÅılabilen yüksek oranlar korunmalıdır. Ancak oranların artırılmasını engelleyen bir çok problemler vardır. Bunları dört kategoride toplayabiliriz;
1. AÅıya devamsızlık: Sonraki aÅılamalara gelmeyen çocuk ve kadınlar.
AÅı Devamsızlık Oranları
DBT 1 AÅı oranı â DBT 3 AÅı oranı
DBT Devamsızlık Oranı = ————————————————————- X 100
DBT 1 AÅı oranı
DBT 1 AÅı oranı â Kızamık AÅı oranı
Kızamık Devamsızlık Oranı = ———————————————————— X 100
DBT 1 AÅı oranı
BCG AÅı oranı â Kızamık AÅı oranı
Toplam Devamsızlık Oranı = —————————————————— X 100
BCG AÅı oranı
TT 1 AÅı oranı â TT 2 AÅı oranı
TT Devamsızlık Oranı = —————————————————— X 100
TT 1 AÅı oranı
2. Hiç aÅılanmayanlar: SaÄlık Hizmetlerini hiç kullanmayan kadınlar ve çocuklar. (CoÄrafi engellerle ulaÅılamama dıÅındaki nedenlerden)
3. CoÄrafi nedenlerden ulaÅılamama: Ä°nsanların saÄlık hizmetlerinin verildiÄi yerlere uzak oturmaları ve bu yüzden saÄlık hizmetlerinde yararlanamamaları
4. KaçırılmıŠfırsatlar: AÅıya ihtiyacı olan ve saÄlık ocaÄına gelen veya gezici hizmet sırasında karÅılaÅılan ama saÄlık ocaÄı personeli tarafından aÅılanmayan kadın ve çocuklar. 45 ülkede yürütülen 79 kaçırılmıŠfırsat çalıÅmasında, kaçırılmıŠfırsatların en önemli nedenleri olarak;
* Uygun olan bir çocuk için tüm aÅıların aynı anda uygulanmasındaki ihmal,
* BaÄıÅıklama için yanlıŠkontrendikasyonlar
* SaÄlık Personelinin aÅı zayisini önlemek amacıyla, az sayıda kiÅi için çok dozluk bir aÅı ÅiÅesini açmaması,
* AÅı olmaması gibi lojistik problemler. kötü organizasyon ve hizmetin uygun olmayan zamanlarda verilmesi.
KaçırılmıŠfırsatları azaltmak için, kadınlara ve çocuklara tüm saÄlık kurumlarında uygun aÅılama takvimi ile mümkün olduÄunca sık aÅılama hizmeti verilmelidir. Hedef yaÅ grubundaki tüm çocukların aÅılanma durumları rutin olarak sorgulanmaları ve her fırsatta aÅılanmaları saÄlanmalıdır. Bir daha gelmeyecek ise bir bebek, çocuk yada gebe için bir ampul yada ÅiÅe açılmalıdır.
HAZIRLAYAN:Ä°ntern.Dr.Kaan KARAGÃZOÄLU
AÅıya Devamsızlık (Kayıt, Yönetim, DeÄerlendirme)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder