Ãocuklarda doÄumdan itibaren varolan ve özellikle 3-4 yaÅlarından sonra farkedilen, yaÅıtlarına ve geliÅimsel dönemine kıyasla çok aÅırı hareketlilik, yerinde duramama ve kıpır kıpır olma durumuyla birlikte, dikkatin çabuk daÄılması, dikkatini uzun süre bir iÅte devam ettirememe ile karakterize olan psikiyatrik bir bozukluktur.
Genelde dikkat eksikliÄi ile hiperaktivite durumu birlikte görülmektedir. Buna karÅın; bazen hareketliliÄin ön planda olduÄu, dikkat eksikliÄinin geri planda olduÄu veya tam tersi olarak dikkat eksikliÄinin ön planda olduÄu, hareketliliÄin arka planda olduÄu durumlar da olabiliyor.
Ãocuk nüfusunun ortalama %5âinde görülen bu bozukluk, erkek çocuklarda daha sık görülmektedir. Kızlarda daha çok dikkat eksikliÄi görülürken, erkek çocuklarda hiperaktivite yaygındır.
Dikkat EksikliÄi Hiperaktivite BozukluÄu (DEHB), tam nedeni bilinmemekle birlikte, kökeninde biyo-psiko-sosyal nedenler olduÄu söylenmektedir. Bununla birlikte doÄum öncesi ve sonrasında oluÅan beyin zedelenmelerinden de bahsedilmektedir.
! DEHBânun zekayla ilgisi yoktur. Bu çocukların âputamanâ adı verilen beyin bölgesine (beyinde motor aktiviteyi yöneten dikkat merkezi) az miktarda kan gitmektedir.
ÃocuÄa DEHB tanısı konması için; 7 yaÅından önce belirtileri göstermesi ve en az iki farklı ortamda (ev/okul) bu tablonun görülmesi gerekir.
! BELÄ°RTÄ°LER NELERDÄ°R?
HÄ°PERAKTÄ°F ÃOCUK;
- Enerjiktir, ellerini ayaklarını nereye koyacaÄını bilemez, kıpır kıpırdır.
- BaÅladıÄı iÅi bitirmekte zorlanır.
- Sakin duramaz, sandalyeden atlar, düÅer,ayaklarını yere vurur, volta atar, parmaklarını tıklatır, yüksekten atlar.
- Hemen her Åey olsun ister. Aklına geleni söyler.
- Sonuçları düÅünmeden hareket ettiÄi için kazaya eÄilimlidir.
- AÅırı konuÅur, sessizce oynayamaz, baÅkalarının oyunlarına karıÅır.
- Sırasını bekleyemez, söz almadan konuÅur, baÅkasının sözünü keser.
- Düzensizdir.
DÄ°KKAT EKSÄ°KLÄ°ÄÄ° OLAN ÃOCUK;
- Dikkatini 1-2 dakikadan fazla bir konu üzerinde yoÄunlaÅtıramaz.
- Aklı kolay karıÅır.
- Bir yere odaklanmakta ve dikkatini devam ettirmekte zorlanır.
- Kolay sıkılır.
- Aralıklı performans gösterir, ödevini 1 gün yaparken 2. gün yapmaz.
- Organize olamaz, eÅyalarını bulamaz.
- Sırası, odası, dolabı savaŠalanı gibidir.
- Unutkandır.
!!! DÄ°KKAT EKSÄ°KLÄ°ÄÄ° VE HÄ°PERAKTÄ°VÄ°TE BOZUKLUÄU; tembellik, karakter bozukluÄu veya inatçılık deÄildir…
* Genellikle Åefkat ve bilinçli bir programla tedavi edilebilir…
ÃÄrencinizde DÄ°KKAT EKSÄ°KLÄ°ÄÄ° VE HÄ°PERAKTÄ°VÄ°TE BOZUKLUÄUnu Nasıl Anlarsınız?
DEHB olan çocukların çoÄunda, okula baÅlamadan önce sendromun belirtileri farkedilmez. Bu çocuÄun davranıÅları, sınıfta huzuru bozduÄu ve öÄrenmeyi engellediÄi için dikkat çeker.
* DEHB olan bir öÄrenci sınıfta nasıl davranır?
- Yerinde duramaz, sakardır, sık sık düÅer.
- DiÄer öÄrencilere ve eÅyalara çarpar.
- Sırasını bekleyemez.
- Açıklamaları tam olarak dinleyemez.
- BaÅladıÄı iÅi bitiremez.
- Kötü yazı yazar.
- Okul gereçlerini kaybeder. Arkasını toplamayı unutur.
- Sürekli size soru sormak için masanıza gelir.
- Konuyla alakasız sorular sorar, sorulara alakasız cevaplar verir.
- Ä°lgilendiÄi konuya hiper odaklanır.
- HaksızlıÄa karÅı aÅırı tepki verir.
- ArkadaÅlarına patronluk taslar.
- KarÅısındaki sözünü bitirmeden yürüyüp gider.
- Ani duygusal deÄiÅimler yaÅar; çabuk kırılır, çabuk sıkılır, erken vazgeçer.
- EleÅtirildiÄinde sert tepki verir.
- Ãstüne baÅına dikkat etmez.
- Dalıp dalıp gider. Ses çıkarmadan kendi kendine konuÅur.
- Organizasyon yeteneÄi yoktur.
DEHBâna EÅlik Eden Bozukluklar Nelerdir?
- saldırgan, antisosyal davranıÅlar
- okul baÅarısızlıÄı, yaÅıtlarıyla uyumsuzluk
- düÅük benlik saygısı
- aile ve öÄretmen sorunu
Bunların yanı sıra;
- karÅı gelme bozukluÄu
- davranıŠbozukluÄu
- depresyon
- intihar giriÅimi
- öÄrenme bozukluÄu
- iletiÅim bozukluÄu
- enurezis sorunu (idrar kaçırma)
DEHB OKUL HAYATINI NASIL ETKÄ°LER?
DEHB olan çocuklar gerekli ve yeterli tedavi görmezse;
- sınıfta kalma
- okuldan ayrılma
- okulda baÅarısızlık
- sosyal ve duygusal uyumsuzluk gösterme Åansları diÄer çocuklara oranla daha fazladır.
ONLAR Ä°ÃÄ°N NE YAPILABÄ°LÄ°R???
- Bir uzman hekimle iÅbirliÄi (gerekli görülürse ilaç tedavisi)
- Aile / okul / hasta eÄitimi
- ÃÄretmenle yakın iÅbirliÄi
Bir öÄretmenden tanı konması elbette ki beklenemez, ama en azından iÅbirliÄi kurulması hedeflenmektedir.
EÄÄ°TÄ°MLERÄ°NDE NELERE DÄ°KKAT EDÄ°LMELÄ°?
- Her Åeyden önce onları sevin.
- Dikkatini toplamakta zorlanan öÄrencileri, ön sırada ve pencereden uzak bir yerde oturtun.
- ÃÄrencilere iletileri, hem görsel hem de iÅitsel yolla iletin.
- Sorulara dikkat eksikliÄi olan çocuÄun adını söyleyerek baÅlayın.
- Onları ödüllendirin, puana dayalı yıldız verme gibi…
- Ãdevlerini yaparken ara vermelerini saÄlayın.
- YoÄun hareket gerektiren yüzme, basketbol, folklor gibi sosyal, sportif ya da kültürel etkinliklere katılımını destekleyin.
- Eyleme geçmeden önce durması, düÅünmesi, sonra uygulamaya geçmesini söyleyin.
- Dikkatinin daÄıldıÄını hissederseniz; ona, bilmekte zorlanmayacaÄı bir soru yöneltin.
- Tahtaya sık kaldırın, sınıfta görevler verin, daÄıtılacak materyalleri ona daÄıttırın, tahtayı sildirin.
- Ãvün, sırtını sıvazlayın, onaylayın, cesaret verin, umutlandırın.
- ÃocuÄun arkadaÅları tarafından damgalanmasını engellemek için; sınıf arkadaÅlarına durumu anlatın, normal davranmalarını saÄlayın.
- Grup çalıÅmalarını sık yapın; gruba katılmanın, arkadaÅları tarafından kabul edilmenin mutluluÄunu yaÅatın.
- Yüksek sesle kitap okutun.
- Tekrarlayın, Tekrarlayın, Tekrarlayın…
*** DEHB olan çocuklarda baÅarı oranını büyük ölçüde arttıran bir sınıfta Åunlar uygulanmalı;
- Yapılacakları önceden haber vermek
- Planlı çalıÅma / Kısa süreli çalıÅma blokları
- Az mevcutlu sınıflar
- İlginç ders konuları
- BaÅarı karÅısında öÄrenciyi övmek
*** Uzmanlar DEHB olan öÄrencileri baÅarılı öÄrenciler yapmayı baÅaran öÄretmenlerde Åu özellikleri gözlemlemiÅ;
- ÃÄrenciden baÅarılı olmasını beklemek
- ÃÄrenciyi sürekli olarak takip etmek ve ödevlerini kontrol etmek
- Direktifleri açık ve anlaÅılır bir dille vermek
- Åefkatli, sevecen olmak ve mizah duygusunu hiç kaybetmemek
- Tatlı sert olmak
- Ãocuk psikolojisi konusunda bilgili olmak ve rehberlik öÄretmeniyle birlikte çalıÅmak
Dikkat EksikliÄi ve Hiperaktivite BozukluÄu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder